Leikkivinkit

Villivirta

Pyöritään piirissä kädet käsissä ympyrää niin, että saadaan aikaiseksi mahdollisimman voimakas virtaus. Opettajan merkistä kaikki asettuvat kilpikonnakelluntaan ja pyörivät virran mukana.

Sinisimpukoiden metsästys

Leikkiin tarvitaan narua ja muovisia pyykkipoikia (esimerkiksi sinisiä). Jokaisen leikkijän vyötärölle sidotaan naru, johon on kiinnitetty pyykkipoikia (jokaisella yhtä monta). Pyykkipojat on kiinnitetty naruun niin, että niitä on sekä edessä että takana.

Leikkijät liikkuvat sovitulla alueella sukeltaen. Tarkoituksena on kerätä pyykkipoikia toisten naruista ja samalla suojella omia pyykkipoikia. Pyykkipoikia saa ottaa toiselta leikkijältä yhden kerrallaan. Muilta otetut pyykkipojat voi kiinnittää omiin vaatteisiin, kerätä astiaan jne. Leikkijältä, joka kiinnittää vaatteeseensa poimimaansa pyykkipoikaa ei saa ottaa eikä irrottaa pyykkipoikia.

Aarteenetsintä

Pienen tai ison altaan pohjalle sijoitetaan erilaisia aarteita (renkaita, kiekkoja jne.). Aarteet sukelletaan pohjasta vapaavalintaisessa järjestyksessä tai opettajan/oppilaiden antaman järjestyksen mukaan. Pinnalla saa käydä niin monta kertaa kuin haluaa. Sukellukset voi toteuttaa yksin, useampi yhtä aikaa tai viestinä. Viestissä joukkueet voivat kerätä aarteet esimerkiksi värin tai koon mukaan ja kuljettaa sovittuun paikkaan. Sukeltaessa voi tarvittaessa käyttää maskia tai uimalaseja.

Tukintyöntö

Toteutetaan pareittain. Toinen pareista pitää parinsa nilkoista kiinni. Uima-altaassa edetään uiden tai sukeltaen niin, että parista etummainen käyttää käsiä ja takimmainen jalkoja. Kannattaa kokeilla myös selkäuintia. Vaihdetaan tehtäviä. Tukintyöntö toimii hyvin myös viestinä.

Kuka pelkää sammakkomiestä

Leikki toteutetaan ”kuka pelkää mustaa miestä” säännöillä. Juoksun sijasta liikkua saa vain sukeltaen. Pienempien kanssa leikki kannattaa toteuttaa pikkualtaassa ja vanhempien ja uimataitoisempien kanssa syvässä altaassa.

Seuraa johtajaa

Joukosta valitaan vuoronperään johtaja, jonka esimerkkiä muut seuraavat. Esimerkit voivat olla kuperkeikka, piruetit, kiepit, kenguruloikka, avaruuskävely, seinää pitkin kävely, kilpikonnakellunta, delfiiniuinti, rapukävelyä pohjassa, käsinseisonta pohjassa, erilaisia uintityylejä, maskin tyhjennys jne.

Hippaleikit

Nimileikki

Muodostetaan yksi iso piiri ja yksi henkilö valitaan piirin keskelle. Uppopalloa (tai vastaavaa) syötetään veden pinnan tasolla piirin keskellä olevan henkilön kautta, jollekin piirissä olevalle. Samanaikaisesti sanotaan pallon vastaanottajan nimi. Kiinniottajan täytyy syöttää pallo seuraavaksi henkilölle jolla se ei ole vielä käynyt. Nimileikkiä voi toteuttaa esimerkiksi altaan syvässä päässä.

Renkaat pohjassa

Muodostetaan iso piiri ja valitaan leikille johtaja. Altaan pohjalle on laitettu renkaita yksi vähemmän kuin piirissä olevia leikkijöitä. Leikin johtaja puhuu niitä näitä ja puheensa seassa sanoo "Sukella" jolloin on lupa hakea pohjasta yksi rengas per leikkijä. Se joka jää ilman rengasta, putoaa leikistä pois. Jokaisella kierroksellä vähennetään yksi rengas. Samaa leikkiä voi leikkiä pareittain, jolloin parit sopivat yhdessä yhteisen lähtöhetken.